Megjelenés a PO-n  |  Szakemberek  |  Eseménynaptár  |  Képzés  |  Könyvek  |  Linkek
Pszichológia Online
 
Főoldal /Könyvismertetések / John Kao: Ötletgyár, avagy a kreatív szervezet
 
 
 
 
mipszi.hu: Új irányok az iskolai tehetséggondozásban
HVG: Bagdy Emőke: Miért veszélyes, ha a gyerek mer nemet mondani?
hetek.hu: Generációkon át hat az iskolai erőszak
hvg.hu: Új vizsgálat: így is csillapítható a fájdalom gyógyszer nélkül
 
Pszichológiai konzultáció Budapesten
Lélekkel az Egészségért Központ
Bee-paletta
Újbudai Nevelési Tanácsadó
Nyomtatható verzió

John Kao: Ötletgyár, avagy a kreatív szervezet

Olvasmányos példákkal illusztrált összefoglaló a munkahelyi kreativitásról.

Ezt az ajánlót megírhatnám úgy, hogy azt ecsetelgetem, Kao könyve a szervezetpszichológia iránt érdeklődő egyetemi hallgatók és a gyakorló menedzserek számára egyaránt igen hasznos, közérthető nyelvezettel megírt, szemléletes példákkal átszőtt, logikus felépítésének köszönhetően könnyen követhető és egyben az új felé törekvésre bíztató, a mindannyiunkban ott szunnyadó kreativitás előcsalogatására konkrét módszereket is javasló olvasmány. De ennél sokkal inkább visszaadja a könyv szellemét, ha a hosszú, aprólékos méltatás helyett bevezetésképpen egy a szerző által hasznosnak tartott, a kreativitást serkentő módszert idézek:

"Egy csapatnak az a feladata, hogy szervezzék meg 25. érettségi találkozójukat. Valaki felvet egy ötletet, mire a következőnek azt kell mondania: >>Jó, de...<< és egy új ötlettel kell folytatnia. Váratlanul a játékvezető megváltoztatja a szabályokat, és ezentúl azt kell mondani: >>Jó, és...<< A szereplőknek ott kell folytatniuk, ahol az előző abbahagyta." (51.o.)

A szabálymódosítás játékossá teszi a feladatot és egyben nyitottabbá a résztvevőket, akik a feladat biztonságos keretei között szabadon megtapasztalhatják a gondolati improvizáció felszabadító érzését és termékenyítő voltát.

A kicsit talán túl hosszadalmas bevezető fejezetek után, melyek a kreativitásnak az információs társadalomban betöltött óriási szerepéről győzködik az olvasót, kellemes meglepetés a könyv következő fejezeteinek magávalragadó, gyakorlatias stílusa. Kao könyvének egyértelmű erőssége Az agy felfrissítése c. fejezet (ebből való a fenti módszer is). A fejezet a való életben bevállt kreativitást serkentő módszereket idéz, amerikaias elbeszélőstílusban konkrét cégek (pl. Coca-Cola, GBN, M3) meghökkentő, szinte színházias fordulatokkal élő hús-vér menedzserjeit idézve.

De az olvasó az ezt követő fejezetben sem veszíti el érdeklődését, melyben a szerző a kreatív munkakörnyezet megteremtéséhez sorol fel sikeres példákat és ad ismét gyakorlatias ötleteket. Az Oticon hallókészülékgyárban például egy óriási átlátszó műanyagcső nyúlik a központi helység plafonjától a földig, melyen papirfecnik szálingóznak. A papírmunkával foglakozó munkatárs, miután a hozzáérkező adatokat számítógépre vitte, kötelezően ledarálja a papirokat. A cső hatásosan szimbolizálja a management igényét, hogy felesleges papírmunka helyett a munkatársak inkább gondolkodjanak és beszéljenek egymással. Kao könyvének ugyancsak fontos és praktikus része, melyben tanácsokat ad a kreatív légkör és a flexibilis vállalat megteremtéséhez szükséges vezetői viselkedéshez.

A szerző a jövő sikeres vállalata, az ötletgyár víziójával búcsúzik az olvasótól. Biztos vagyok benne azonban, hogy az Ötletgyár befejezése után a könyv üzenete mindannyiunkban sokáig ott motoszkál majd. Tulajdonképpen azt hiszem, ezt a könyvet adom a főnökömnek névnapjára.

2000. október
Ványai Adrienn

 
Oldal tetejére
 
 
 
Megjelenés a PO-n  |  Szakemberek  |  Eseménynaptár  |  Képzés  |  Könyvek  |  Linkek
 
 
Copyright, Pszichológia Online, 2002.