Megjelenés a PO-n  |  Szakemberek  |  Eseménynaptár  |  Képzés  |  Könyvek  |  Linkek
Pszichológia Online
 
Főoldal /Könyvismertetések / Dr. Bagdy Emőke: Családi szocializáció és személyiségzavarok
 
 
 
 
mipszi.hu: Új irányok az iskolai tehetséggondozásban
HVG: Bagdy Emőke: Miért veszélyes, ha a gyerek mer nemet mondani?
hetek.hu: Generációkon át hat az iskolai erőszak
hvg.hu: Új vizsgálat: így is csillapítható a fájdalom gyógyszer nélkül
 
Pszichológiai konzultáció Budapesten
Lélekkel az Egészségért Központ
Bee-paletta
Újbudai Nevelési Tanácsadó
Nyomtatható verzió

Dr. Bagdy Emőke: Családi szocializáció és személyiségzavarok

Hogyan válunk az emberek között emberré? Dr. Bagdy Emőke könyvében nyomon követhetjük azokat a jelentősebb időszakokat, amelyekben a gyermek beletanul az emberi viselkedés szabályaiba.

Noha a copyright-oldalról nem derül ki, de az új kötet egy régebbi könyv változatlan utánnyomása. Ez sajnos néhol a tartalomban is tükröződik. Ezzel együtt tanulságos lehet a régebbi felfogást összevetni a mai nézetekkel.

A könyv a gyermekek körüli kis csoportok, elsősorban a család szerepét hangsúlyozza a szocializációban. Ezen folyamatok zavarai súlyos sérüléshez vezethetnek a személyiség fejlődésében. Például az anya hiánya depressziót, hospitalizmust okoz (melynek jellemzői: apatikus arckifejezés, alacsony fájdalomküszöb, intenzív érzelmi kapcsolatok kialakítására való képtelenség, stb.), amint azt Harlow "műanya" kísérletei kapcsán a szerző részletesen leírja. (Harlow kísérletében majomanyákat hasonló alakú fémvázzal, vagy annak egy szőrrel beborított változatával helyettesítettek. A kismajmok a szőr-anyát kedvelték jobban, még akkor is, ha a táplálékot a másiktól kapták.) Az apa szerepéről is képet kaphatunk, ami a könyv szerint elsősorban a normák közvetítésében lényeges.

A szerző hangsúlyozza, hogy a személyiségzavarok a gyermek egyéni élettörténetének folyamatában alakulnak ki. Így ahhoz, hogy pontosan meg tudjuk ítélni, mi áll egy-egy gyermek szokatlan magatartása mögött, meg kell ismernünk élettörténetét és a környezetét is. Egyfajta magyarázatot kaphatunk így többek között az olyan zavarok eredetét illetően, mint a skizofrénia, neurózis, deviáns viselkedések (például kábítószer-fogyasztás), és ezen ismeretek segítségével a "gyógyírt" is megtalálhatjuk.

Érdemes megemlítenünk, hogy a könyv szerint az autizmus is az intelligens, de érzelemszegény és humortalan szülők gyermekeinél fordul elő leginkább. Olyan körülmény váltja ki, amelyben a gyermek a másik ember (szülő) közeledését ijesztő és támadási szándékú viselkedésként éli át. Gyógymódnak a "szelídítést" javasolja (azaz a fokozatos, lassú érintéses közelítést). Fontos hozzátennünk azonban, hogy a mai modern álláspont szerint a szülői nevelésnek nincs sok köze az autizmus kialakulásához. (Lásd Simon Baron-Cohen, Patrick Bolton: Autizmus című könyv ismertetőjét.)

A könyvet az újabb kiadás apropóján talán érdemes lett volna aktualizálni, kissé felújítani. Az előző példán kívül még egyet említünk: eszerint hazánkban nem terjedt még el a drogok használata, eltekintve a "pálmázástól". Ettől az állapottól azért ma már eléggé távol állunk.

Az ajánlás szerint a kötet elsősorban hivatásos nevelőknek szól, így a nevelésben felhasználható tanácsokkal is találkozhatunk, de jó ismereti és szemléleti alapokat nyújt azoknak a szülőknek, akik törekszenek gyermekük lelki egészségének megóvására.

Dancsó Angéla - Krajcsi Attila

 
Oldal tetejére
 
 
 
Megjelenés a PO-n  |  Szakemberek  |  Eseménynaptár  |  Képzés  |  Könyvek  |  Linkek
 
 
Copyright, Pszichológia Online, 2002.