Megjelenés a PO-n  |  Szakemberek  |  Eseménynaptár  |  Képzés  |  Könyvek  |  Linkek
Pszichológia Online
 
Főoldal /Könyvismertetések / Walter H. Bock, Jeffrey N. Senné: Internetkalauz Üzletembereknek
 
 
 
 
mipszi.hu: Új irányok az iskolai tehetséggondozásban
HVG: Bagdy Emőke: Miért veszélyes, ha a gyerek mer nemet mondani?
hetek.hu: Generációkon át hat az iskolai erőszak
hvg.hu: Új vizsgálat: így is csillapítható a fájdalom gyógyszer nélkül
 
Pszichológiai konzultáció Budapesten
Lélekkel az Egészségért Központ
Bee-paletta
Újbudai Nevelési Tanácsadó
Nyomtatható verzió

Walter H. Bock, Jeffrey N. Senné: Internetkalauz Üzletembereknek

Internet a vállalatnál. "Persze, kirakjuk valamelyik prospektusunkat a cégünk webhelyére, mert Webet használni ma már mindenkinek illik, és kész." Valójában ettől sokkal több mindenre használhatjuk az Internetet.

Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen anyagokat teszünk fel weblapunkra, és milyen tálalásban. Fontos, hogy oldalainkon könnyen lehessen tájékozódni, hogy bármikor vissza lehessen jelezni, hogy a kérdéseire rögtön választ kapjon a látogató, és hogy hasznos információval lássuk el az érdeklődőket. Továbbá a Web nem egyszerűen elektronikus újság, vagy telefonon érkező tévé, hanem egy teljesen új média. A reklámokkal kapcsolatban szokták gyakran felhozni azt a példát, hogy a televíziózás hőskorában a reklámok vagy képes rádió-, vagy beszélő újsághirdetések voltak. Hol vagyunk ma már ettől. Hasonló a helyzet az Internettel. Ma még leginkább a már ismert médiák módszereit veszik át az információk Webre ültetésekor, de egyre inkább kezdjük kihasználni annak specialitásait, így az interaktivitást, a személyre szabhatóságot, vagy az információk nagyobb keresési hatékonyságát.

Miért jó ez egy vállalatnak? Egyre többen használják az Internetet, és nem csak szórakozásra, szörfölgetésre, hanem arra is, hogy információkat szerezzenek be vásárlás vagy szolgáltatás igénybe vétele előtt. Ki mit nyújt nekik, mennyiért, milyen gyorsan, milyen minőségben? Világos, hogy aki nem akar lemaradni a versenyben, kihasználja az új lehetőségeket.

És eddig még csak a Webről és az ügyfelekkel való kapcsolatról volt szó, pedig ettől sokkal többet kaphatunk az Internettől. Segítségével a vállalaton belüli kommunikáció gyorsabbá, hatékonyabbá és olcsóbbá válhat, segíthet a logisztikában, pénzügyben, igazgatásban és fejlesztésben. Könnyebben kapcsolatba kerülhetünk az ügyfelekkel, a sajtóval, újabb médiát nyerünk a reklámoknak, hatékonyabb lehet az ügyfélszolgálatunk.

Ez utóbbiak közül ragadjunk ki csak egyet, az ügyfélszolgálatot. Ki mit nyerhet az ügyön? A vállalatnak kevesebb költsége lesz, mert a telefonos, pláne a személyes ügyfélszolgálat komoly költségekkel jár - ezzel szemben egy erre a célra megfelelő weblapot kidolgozni és fenntartani sokkal olcsóbb. Az ügyfelek pedig bármikor elérhetnek minket, nem csak akkor, amikor az ügyfélszolgálatunk nyitva van, vagy fogadja a telefonhívásokat. Egy jól kigondolt és megtervezett rendszernél mindenki jól jár.

Ez mind nagyon szép, de mi köze van mindennek a pszichológiához? A megvalósítás során, talán észre sem vesszük, és számos olyan módszert használunk, amely részben vagy egészében pszichológiai kutatások eredményein alapul. Lássunk néhány példát. Az online fókuszcsoport sok szempontból eltér a hagyományos fókuszcsoportoktól: azok, akik valamilyen módon kisebbséghez tartoznak, bátrabban megnyilvánulnak, vagy azok, akik kevésbé hajlamosak "megszólalni", vagy jobban megfontolják a dolgokat, mielőtt kimondják, könnyebben megjelenítik nézőpontjukat. Egy másik eredmény, hogy különböző technikákkal biztosítható, hogy weboldalainkon az ügyfelek uralják a kommunikációt, és így nagyobb esélyünk lehet arra, hogy végül minket választanak a konkurencia helyett. Az email-es kommunikáció is más utat követ, mint akár a hagyományos levelek, vagy akár az élőszó. Hogyan használjuk az emailt különböző helyzetekben? További példákat sorolhatnánk még fel a könyvből.

A könyv számos jó tulajdonsága mellett két kevésbé előnyöset is megemlíthetünk. Az egyik, hogy (ahogyan ígéri is bevezetőjében), nem foglalkozik a technikai részletekkel. Ez egy olyan vezető számára, aki nem túl járatos az Internet technikai rejtelmeiben, talán nehezen érthetőnek tűnnek egyes részek, ahol a szerzők könnyedén utalnak olyan módszerekre, amelyeket nem magyaráztak el kellő alapossággal (és a könyv végén található szójegyzékben sem taglalják). A másik hibája a könyvnek, hogy nem hangsúlyozza kellőképpen, hogy az Internetes közösség nem nagyon rajong a spam-ért, vagyis a kéretlen hirdetésekért, reklámokért. Sőt a szerzők több ízben biztatják olvasóikat, hogy lássák el fogyasztóikat bőségesen információkkal, abból baj nem lehet. De lehet. Nem vet jó fényt arra a cégre a sok "szemét", amelyik az információval való ellátást összekeveri mások idejének és pénzének a rablásával.

Mindezzel együtt a könyv értékes segítséget nyújthat abban, hogy felismerjük, hogyan lehetne még kihasználni az Internet nyújtotta lehetőségeket, és ha elhatároztuk, hogy belevágunk, akkor hogyan fogjunk hozzá.

Krajcsi Attila

 
Oldal tetejére
 
 
 
Megjelenés a PO-n  |  Szakemberek  |  Eseménynaptár  |  Képzés  |  Könyvek  |  Linkek
 
 
Copyright, Pszichológia Online, 2002.